Legendární závod 1000 mil československých

V polovině června ožila atmosféra prvorepublikových závodů – proběhl retro závod 1000 mil československých, na který letos vyjelo rekordních 130 posádek historických vozů.

Závod odstartoval ve čtvrtek 12. června brzy ráno z Opletalovy ulice v Praze a jednou ze zastávek byl i Kolín, resp. areál společnosti EUROVIA CZ, která je partnerem této akce.

1000 mil navazuje na asi nejznámější a nejobtížnější automobilový závod první republiky, který byl po 70leté pauze obnoven v roce 2015. Podobně jako v minulých ročních i letos se představily vozy z předválečné doby. Na startu nechyběly ani originály, které jely 1000 mil československých ve třicátých letech minulého století. Premiérově se představila například Praga Piccolo, která startovala v roce 1934.

Podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do modelového roku 1939. Národní technické muzeum nasadilo vozy Jawa Minor s dámskou posádkou, Aero 50 HP z roku 1938 a Aero 662 z roku 1931. Do závodu se zapojily také čtyři bugatti, čtyři lagondy a devět vozů domácí značky Tatra.

Při závodu nejde o rychlost, ale jde o jízdu pravidelnosti. Úkolem závodníků je se co nejvíce přiblížit průměrné rychlosti 45 kilometrů v hodině. Ve 30. letech, kdy se jel závod ještě na rychlost, dosáhl vítěz rekordního průměru 108 kilometrů v hodině.

Celá trať propojuje Českou republiku a Slovensko. K hradu Devín závodníci dorazili ve čtvrtek v podvečer. V pátek pokračovali v okružní cestě po západním Slovensku a navštívili například město Pezinok, Podunajské Biskupice nebo Bratislavský Hrad. V sobotu se vrátili přes Brno zpět do Prahy, kde byl závod před budovou Národního technického muzea ukončen. Vozy zde projely cílovou rovinkou v pozdních odpoledních hodinách. V cíli soutěže pak byly k vidění ty nejkrásnější historické automobily u nás.